2022-06-21 07:02Pressmeddelande

El Taco Truck tar klivet utanför Sverige – lanseras i över 450 butiker i Finland


El Taco Truck har senaste året tagit in stora mängder kapital och har lanserat sina veganska produkter i över tusen butiker runt om i Sverige. Bolaget startade som Sveriges första foodtruck och lanserade produkter i butik under hösten 2020. Nu fortsätter tillväxtresan utomlands med Finland som första destination.

Med kärlek för mexikansk mat, rullade grundarna till El Taco Truck ut den första foodtrucken på Stockholms gator 2012 och satte därmed igång foodtruck-trenden i Sverige. Grundarna Nikola Adamovic och Niklas Bolle såg längs vägen stor potential i att föra konceptet med utsökt och inspirerad mat vidare till dagligvaruhandeln.

El Taco Truck har som mål att omdefiniera vad vi idag kallar “Tex-Mex” genom att höja ribban vad gäller god smak. Företaget vill göra det enkelt och gott för folk att kunna njuta av Mexikansk-inspirerad mat som även är helt vegansk. Framgångarna i Sverige har hittills varit stora och bolagets rosa förpackningar finns nu tillgängliga hos landets största återförsäljare som ICA, Hemköp, Coop, Mathem och Foodora.
 
“Efter ett framgångsrikt 2021 med kraftigt ökad omsättning och många nya produkter
lanserade i över tusen butiker i Sverige så tar El Taco Truck ett naturligt nästa steg och
expanderar verksamheten till Finland,” säger Robert Wranning,VD för El Taco Truck.
 
El Taco Trucks helt veganska produkter ligger rätt i tiden och bolaget har fått uppbackning av starka investerare som foodtech investmentbolaget Nicoya och Fredrik Österberg, medgrundare till Evolution Gaming. Det finns en omfattande marknadspotential inom sektorn med stadig tillväxt och endast ett fåtal konkurrenter.
 
“El Taco Truck har på kort tid lyckats skapa ett innovativt och mycket konkurrenskraftigt
erbjudande inom en snabbt växande sektor. El Taco Truck är ett tydligt bevis på att helt
veganska matkoncept kan bli mycket framgångsrika, vilket hjälper omställningen mot ett mer hållbart matsystem,” säger Christopher Slim, VD Nicoya.
 
Lanserar i över 450 butiker i Finland
Expansionen i Finland tas ut genom ett samarbete med Kesko, en av landets största
detaljhandelskedjor. Den följer El Taco Trucks strategi att växa med noga utvalda kunder,
distributörer och e-handelsaktörer. Från och med nu så kommer många av El Taco Trucks produkter att finnas tillgängliga i över 450 butiker runt om i Finland. Kesko har stora förhoppningar på deras gemensamma satsning under det kommande året.
 
“Vi tror att det starka in-store konceptet som El Taco Truck erbjuder kommer tilltala kunderna och ge såväl varumärket som försäljningen en rejäl skjuts på vägen. Vi har stora förväntningar på lanseringen,” säger Aki Erkkilä, Purchasing and Sales Director på Kesko.

Bolaget kommer fortsatt vara en innovativ utmanare på marknaden med sitt starka team, marknadsplan och mediesatsningar samt fortsätta skala upp verksamheten för att ytterligare öka tillväxten genom expansion till andra marknader med start i Norden.


Om El Taco Truck

El Taco Trucks resa började 2012 som Sveriges första foodtruck. Med mexikanskt inspirerad mat skapade grundarna Nikola Adamovic och Niklas Bolle en stark följarskara - Vilket blev startskottet på den foodtruck-trend som följde i Sverige. Vi identifierade en enorm möjlighet att föra El Taco Trucks koncept med smakrik, mexikansk-inspirerad mat till detaljhandeln och är idag påväg att omdefiniera det vi idag kallar ‘tex-mex’. Vår veganska produktlinje finns tillgänlig i alla stora matbutiker runtom i Sverige samt hos Kesko i Finland.

Kontaktpersoner

Head of PR
Ida Rislöw